There was an error in this gadget

Tuesday, December 1, 2009

Praktikal ; Kesunyian Yang Bererti


celik je mata...ruang yang aku lihat bukan lagi ruang bilik aku mahupun ruang hostel aku...ruang tu merupakan ruang rumah yang aku tumpang...sementara aku giat menimba ilmu melalui sesi praktikal slama sbulan ni...(sebulan je pun...) trun ke tingkat bawah...aku akan tengok keriangan tiga orang kanak2...abid, azib, dan arif...ketiga-tiganya ber'bin'kan mohd hafiz askiak...pensyarah, atau lebih tepat lagi...penyelia latihan praktikal aku...aku kira-kira...dah dua minggu aku menetap kat umah dia...cantik, ringkas, kemas...dan...tenang....pandai dia pilih lokasi rumah...tak jauh beza dari rumah aku...banyak input yang aku sedut bila hari-hari aku berada dengan dia...pegi keje, duduk kat office...dan keje-keje yang aku dapat...bahagian pengurusan...wah! perkembangan...aku tak pernah terfikirpun yang aku akan buat kerja-kerja macam ni...menyiapkan surat, minit mesyuarat, berhubung dengan orang pejabat fakulti...yang sebelum ni malas aku nak jumpa...sebab banyak songeh...hahaha...tapi alhamdulillah...ok kot...bila habis waktu keje...balik rumah...kalau ada masa, kami bersembang panjang...tentang macam-macam topik...hidup, cinta, masa depan...aku rasa macam lengkap pakej praktikal aku...siap ada masa tambahan lagi kat umah...tak hanya kat pejabat...alhamdulillah...keputusan aku untuk praktikal hanya kat fakulti, berbaloi...tanpa memikirkan tentang payment, gaji, even tentang markah praktikal aku pun...sebab bagi aku, aku seronok bekerja...aku buat apa yang aku minat...macam apa yang papa pesan, "bila kita seronok buat kerja, hasilnya ikhlas..."aku tak dapat nafikan, memang sunyi...takde kawan, nak keluar umah pun segan...ye la, umah orang, takkan aku nak buat macam umah, yang dalam agreementnnye nama aku...kan ??? so internet je peneman aku, paling tak pun, PSP anak en. hafiz...hahaha...layan je...bila aku duduk sorang-sorang macam ni...aku rasa seperti aku mempunyai masa yang lapang untuk aku berfikir tentang segalanya...semuanya...menganalisis kesilapan, kesalahan...mengenang keindahan...kadang-kadang menangis memikirkan diri sendiri yang masih banyak lubang kosongnya...dan aku tau, airmata belum cukup untuk memperbaiki semua tu...dengan apa yang telah dikurniakan, sedikit demi sedikit aku belajar. aku belajar dari kesepian ini...aku belajar dari kesunyian ini...ada masanya kita perlukan teman...ada masanya kita perlu bersendiri...aku menerimanya...

No comments: