There was an error in this gadget

Tuesday, September 22, 2009

Alam Muzik M. Nasir ; Ekspresi Yang Menakjubkan

malam hari raya yang pertama
aku berkesempatan menonton sebuah konsert
yang aku tak dapat menontonnya secara langsung...
tapi mungkin rezeki aku malam tu
di Astro Prima aku dapat menonton rakamannya.
aku lekas-lekas set mode 'concert hall' di amplifier aku
untuk aku merasakan suasana
seperti aku berada di panggung sari, istana budaya
sebab aku sangat frust sangat bila terlepas tiket konsert tu.

apa yang terluah dari mulut aku
hanya satu perkataan...'hebat !!!'
aku dapat menghirup rasa, sifat, dan segala elemen
lagu-lagu yang sifu dendangkan...
aku teringkat kata seorang teman, Mus...
dia memang peminat M. Nasir...
"memang puas hati konsert ni, tak rugi pegi tengok !"
aku memang akui apa yang dia cakap
walau hanya di rumah, depan TV,
aku pun merasakan perkara yang sama.

kekuatan sifu adalah ekspresinya
dia ada sesuatu yang boleh aku sifatkan sebagai magis penghibur
dia ada aura persembahan yang sangat kuat
aku sangat tertarik bila dia berinteraksi dan mengajak penonton berdiri
menikmati irama-iramanya...
aku juga terasa tergomol dengan magisnya itu.
tak keterlaluan aku katakan
dia hanya memiliki vokal yang biasa
bukan suara yang begitu lunak, merdu mahupun menakjubkan...
tapi emosi dan intipati lagu-lagunya hadir dari keluhuran rasanya
yang menjadikan pendengar terbuai dalam persembahannya.
aku kagum, dan bagi aku
itulah kunci bagi segala karya-karyanya yang telah dihasilkan selama ini
segalanya bukan kosong
tetapi ber'sesuatu'...




Monday, September 21, 2009

Dari Kami Sekeluarga





SALAM AIDILFITRI

kemaafan dipohon...
atas segala kekhilafan...

~maaf zahir & batin~


Monday, September 7, 2009

Apa kau nak ???




aku dah lama duduk diam

aku dah lama sabar dengan apa yang kau canang2kan
aku dah lama tutup hidung & telinga bila mengadap mulut kau yang longkang
sekarang aku nak tau
APA YANG KAU NAK ??!!!!

makin aku diam makin lahanat mulut kau
makin aku pendam makin bangsat perangai kau
aku sikit pun tak pernah rasa hasad dengki haramjadah kat kau
tapi kau tak sudah2 angkat PHD kau kat aku
APA YANG KAU NAK ??!!!!

tak pernah pun aku cuit hidup kau
kau sibuk nak gasak hidup aku...
aku tak paham dan tolong bagi aku paham !!!!
APA YANG KAU NAK ??!!!!

selepas aku, dia
selepas kami, mereka
selepas ni apa???
hilang rasa hormat aku kat kau
tak tertinggal walau sebesar titik mani sekalipun...
APA YANG KAU NAK ??!!!!

selama ni aku peluk tubuh, aku diam
aku cuba menjadi terbuka, fleksibel untuk terima kau
tapi kau???
tak ubah masam sejenis makhluk bernama BABI
binatang comel yang menyerang, menyondol dari belakang dalam diam
ditambah pulak dengan kehadiran seekor ANJING bodoh
yang berterusan menjilat pungkok BABI tersebut
tanpa rasa bersalah dan hingga hilang kebijaksanaan akalnya....
dan masih terus menjilat pungkok BABI itu
...dan aku masih lagi bertanya
APA KAU NAK ??!!!!

tak puas lagi dengan apa yang kau dah buat ?
kau kutuk orang yang pernah tolong kau...
kau pijak orang yang pernah bantu kau
bila kau dalam keadaan yang dah nak mampos !
kau lupa semua tu ?
dan sekali lagi aku tanya
APA KAU NAK ??!!!!

maaf kalau kat sini aku mengeluarkan beberapa perkataan
yang tak enak di bulan mulia ni...
tapi, aku sebagai manusia biasa
yang masih mempunyai organ bernama hati
dan perasaan dalam badan aku yang kau ludah ni
...telah hilang kesabarannya !
aku dah bagi tau
aku payah nak marah...
tapi iman aku kau uji juga
dan kau memang mintak semua gelaran ni (sensored) keluar dari mulut aku !

MEREKA YANG BERKENAAN...
aku nak kau jawab soalan aku
sebelum aku menjadi manusia yang hilang sifat kemanusiaannya !
APA YANG KAU NAK ??!!!!