There was an error in this gadget

Monday, August 31, 2009

ORANG SENI ; kotor atau dikotorkan ?



aku menghambakan diri di laman seni ini
tapi apa yang menjadi persoalan
kenapa begitu kotor pandangan bila aku berdiri di sini ???
kerana aku tidak bertali leher ?
berkasut kulit ?
berambut belah tepi ?
berbaju kemeja berkolar ?

timbul lagi persoalan...
adakah manusia-manusia yang bercirikan semua itu
adalah manusia yang bersih ?
luhur hatinya ?
tulus budinya ?
putih fikirannya ?

ya, ada kenyataan...
imej mencerminkan peribadi...

ok, mari kita lihat...
jika kenyataan di atas masih relevan...
yang bertudung, berbaju kurung
tak reti bergomol dengan jantan ?
yang berkemeja dan bertali leher
tak bernafsu memasang skandal ?
yang berkot dan berkasut kulit
tak reti tengok porn movie ?

adakah...
yang berambut panjang itu
tak kenal sejadah ?
yang berseluar jeans koyak
tak reti pakai pelekat ?

imej sekarang bukan lagi untuk dinilai
malahan dijadikan topeng penutup kemaluan!
asalnya kita tetap manusia...
yang dinilai adalah keperibadian dan pemikiran...

insan seni bertemankan publisiti
macam mana gaya berak pun orang nak tau
yela...kalau cerita yang dikeluarkan
tentang orang seni yang pegi solat
buat kerja-kerja mahmudah
langgar jadual sebab sedang berjemaah...
mane boleh jual...
kena bagi keluar cerita-cerita video lucah
kahwin-cerai...
telanjang bogel...
baru la laku...

bayangkan...
orang seni tak lagi dipublisitikan
tiada lagi cerita-cerita mengenainya dikeluarkan...
kita tukar...
yang keluar cerita hari-hari adalah...
sepasang guru ditangkap khalwat di makmal komputer...
seorang pegawai dilihat bercumbuan di tepi pantai...
seorang menteri cerai talak tiga...

adakah orang seni akan dipandang senget lagi ?
adakah orang seni akan dipandang kotor lagi ?

ini semua lumrah...
masing-masing diciptakan ada tanggungjawab masing-masing...
kita bukan tuhan
yang boleh jatuhkan hukuman,
tuding jari meletakkan kesalahan pada orang lain

dah memang biasa...
susah orang nak nampak bunga yang cantik
bila di sebelahnya ada taik setepek !
taik tu dulu yang orang perhatikan...
rasanya...pernah fikir tak kenapa ???
fikirlah...



2 comments:

sha shi shu said...

thats my man...
orang seni juga insan...

~Bocah Ragel said...

tq sha...