There was an error in this gadget

Thursday, June 17, 2010

'Afraid' & 'Protect'



Seorang nelayan membelek bot kesayangannya
2 tahun lepas bot itu berada dalam keadaan yang amat menyedihkan
nelayan itu membawanya pulang dan menutup kembali bahagian yang bocor dan pecah
dulu air tidak berhenti menyimbah masuk, kini semakin kering
dulu rupanya buruk, kini semakin cantik
ramai yang ingin mendapatkannya..offer macam2...
malah tuan punya bot tu dulu...cuba nk amik balik...
katanya mnyesal, dulu tak jaga betul...
dah repair cantik2 nak amik balik...

siap cakap lagi, 'alah, kau jaga pun bukan betul sangat...banyak gak bocor lain yang kau buat..'
aik...pulak...

pastu ada yang cakap camni plak...'woi, kalau betul tu bot kau, knp TAKUT nak bagi balik...kau jaga bukan baik2 sangat...'
wah...macam tu...
dengan sabarnya nelayan tu cakap...

'sedare...dulu time bot tu bocor, kau biar...sampai reput, hancur bot tu...skang? nak balik...? ko gunakan orang2 kau ni supaya dapat amik balik bot kau ni...langkah mayat aku dulu...
ye, sedare...aku pun ada gak tlanggar karang, tlanggar batang kayu...tapi pastu aku repair balik...bukan tinggal je tepi sungai...bot tu kena dipimpin, balik ke jeti dengan elok...bukan suruh jalan sendiri...'

persoalannya bermula apabila nelayan itu dijeritkan...

'woi nelayan tak hensem, berani kerana benar la woi...!!!'

bagi aku, 'takut' dengan 'mempertahankan', dua perkataan yang berbeza...
tapi ntah kenapa dan macam mana orang boleh pandang sama...
owh...aku terlupa satu perkataan...
'BODOH'!!!


No comments: